MENÜ
^

A zsíroldékony D-vitamin, avagy vigyázat mert a napfény egészséges!

Valamikor nagyon régen, amikor még őseink az egyenlítőhöz közel éltek, sokkal több napsütés érte az emberek bőrét mint napjainkban. Életük nagy részét fedetlen testrésszel a szabadban töltötték, ennek következtében a napsütéses órák számához igazodva alakult ki az éghajlati övre jellemző embertípus és testszín. Szervezetük ezekhez viszonyítva alakította ki a „legoptimálisabb pigmentációt”: a test védekező rendszerét. Egyúttal kifejlesztett egy olyan ideális mechanizmust mely segítségével képes volt átalakítani és hosszú időre tárolni szervezetében a “napfényt”, a felesleget pedig lebontotta.

Szervezetünk D-vitamin szintje mindaddig egészségesnek volt mondható, míg el nem kezdtük vándorlásunkat a különböző földrészek között. Észak felé haladva a napsugarak egyre alacsonyabb beesési szöge, a napsütéses órák számának csökkenése, valamint a hidegebb éghajlat miatt viselt ruházat egyre kevesebb napsugarat engedett hozzáférni bőrünkhöz. Mindezek hatására szép lassan kifehéredett a bőrünk, majd lassacskán D-vitamin hiányossá váltunk.

A D-vitamin anyagcsere

Szögezzük le mindjárt itt az elején, hogy a D-vitaminnak semmi köze a vitaminokhoz, szerencsétlen az elnevezése, csupán orvostörténeti okból nevezzük így. Gyakorlatilag egy előanyag, mely napfény hatására, illetve táplálkozással kerül be szervezetünkbe ahol számos lépésben aktiválódik, és lesz belőle egy szteránvázas hormon.

A D-vitamin – az egyszerűség kedvéért nevezzük a továbbiakban így – tehát az a vitamin, amit a szervezet a napfény segítségével képes előállítani egy eléggé összetett folyamaton keresztül. Nézzük meg röviden, hogy mi is zajlik le szervezetünkben amikor a szabadban, a napon tartózkodunk.

Napfény hatására a bőrünkben D3-previtamin, ezt követően D3-vitamin keletkezik. A bőrből a keringés segítségével eljutva a májba ott átalakul, a vesében pedig elnyeri végleges formáját. Az így kialakult hormon részt vesz majd minden létfontosságú folyamatban. A fentiek szerint a D-vitaminnak három formáját különböztetjük meg:

Kolekalciferol

Ez maga a D3-vitamin természetben is előforduló formája (ezt találjuk meg a táplálék kiegészítőkben), és ez jön létre a bőrünket ért UV-B sugárzás hatására a 7-dehidro-koleszterinből.

Kalcidiol vagy másnéven 25(OH)D vagy még egyszerűbben 25D

A D3-vitamin és a növényi eredetű táplálkozással bevitt D2-vitamin első lépcsőként a májban hidroxilálódik. Ezt a hidroxilálást több enzim is képes elvégezni, ezért csak nagyon súlyos májbetegségben fordulhat elő ennek a folyamatnak a zavara. A 25(OH)D-t vagy másnéven a kalcidiolt  tehát a májunk állítja elő a kolekalciferolból (D3) és a D2-vitaminból. Ezt mérik a laborok amikor  ún. „D vitamin szérumszintet” vizsgálnak. A vérben lévő mennyiség jól jelzi tehát a szervezet D-vitamin ellátottságát. A kalcidiol a D-vitamin-kötő fehérjéhez (DBP) kapcsolódva jut ismét a keringésbe.

Kalcitriol vagy 1,25(OH)2D3 egyszerűbben 1,25D3

 máj által előállított kalcidiolt a vesék és más szövetek átalakítják kalcitriollá. Ezt gyakran nevezik a D-vitamin aktív formájának, mely szervezetünk talán egyik legcsodálatosabb tulajdonságokkal megáldott hormonja.

A vitamin a sejtekben megtalálható Vitamin-D Receptorokon (VDR) keresztül fejti ki hatását. Receptorokat találunk a csontokban, az ízületekben, a mell szöveteiben, az izmokban, a májban, tüdőben, hasnyálmirigyben, az agyban, a belekben, a hipofízisben, a bőrben, a gyomorban, mellékvesékben, csontvelőben, a herékben, prosztatában, méhben és még hosszan sorolhatnám.

Hihetetlenül fontos tehát az agy, a bőr, a légző-rendszer, a csontok és izmok, a szem, a mell, a prosztata, a vastag és végbél egészsége szempontjából.

A legújabb kutatások igazolták, hogy a D-vitamin hiánya szerepet játszik:

  • a magas vérnyomás,
  • a csontritkulás,
  • az izomsorvadás,
  • az autoimmun betegségek,
  • a reumás ízületi gyulladások,
  • az inzulinfüggő cukorbetegség,
  • az Sclerosis multiplex (SM)
  • a stroke,
  • az aknék,
  • a szívbetegségek,
  • a szívelégtelenség,
  • az érelmeszesedés,
  • a vesebetegségek,
  • 16 fajta rák,
  • a parkinson kór,
  • a pszoriázis, rozacea, atópiás bőrgyulladás,
  • a fogágy betegségek,
  • a makula degeneráció,
  • a vastagbél polipok,
  • a policisztás ovárium szindróma (PCOS),
  • az egyes és kettes típusú cukorbetegség (1TDM és 2TDM),
  • a depresszió kialakulásában

Mindez azt mutatja, hogy a szervezet megfelelő D-vitamin ellátottsága alapvető az emberi egészség, és a betegségek megelőzése szempontjából! Jelenleg 40 vezető D-vitamin szakértő a világ különböző részéről egyetért abban, hogy a legfontosabb tényező a megfelelő D-vitamin szérum szint elérése, és annak szinten tartása.

„Meg kell tennünk mindent, hogy az optimális D vitamin szintet mindenki elérje!” A D-vitaminhiány világjárvány, legalább egymilliárd embernek alacsonyabb a D-vitamin szintje 35 ng/ml-nél írja Glad, Mj.

Lakatos Péter a Semmelweis Egyetem I. sz. Belgyógyászati Klinikájának endokrinológusa így fogalmaz:

“A magyar lakosság 25(OH)D-vitamin szintje átlagban 15-20 nmol/liter (6-8 ng/ml) körül mozog … Ha tízmillió magyar D-vitamin-szintjét csak a normál tartomány alsó küszöbére szeretnénk felhozni, akkor ehhez egy évben körülbelül 15 milliárd forintra lenne szükség. Cserébe viszont körülbelül 200-250 milliárd forint lenne a különböző betegségek gyógykezelésén megspórolható összeg az amerikai és nyugat-európai modellek szerint”

Szerencsére egyre szélesebb körben ismert ma már, hogy a D-vitamin nem csak a csontok egészségének fontos, hanem nélküle nincs egészség.

Mennyi a szükséges és mennyi az ajánlott mennyiség?

A Bostoni Egyetem mérései szerint átlagosan 20.000 NE D3-vitamin képződik szervezetünkben 10 perc leforgása alatt, ha fedetlen testtel tartózkodunk a napon. Ez 120.000 NE érték egyetlen óra alatt, azaz a hivatalos ajánlások 60-80 szorosa. Hogy lehetséges az, hogy tengerparti nyaralásunkkor nem kapunk D-vitamin mérgezést?

Úgy, hogy pusztán napsugárzással D3 túladagolás nem alakulhat ki. Az UV-B hatására a previtaminból inaktív anyagok is képződnek, ami a fölösleges kolekalciferolt lebontja, a bőr fokozódó pigmenttartalma pedig gátolja a további D3-vitamin képzést. Megállapíthatjuk, hogy a bőr D3-vitamin képző kapacitása nagy, de bizonyos mennyiség felett már nem nő tovább.

És mi a helyzet az eszkimókkal, kérdezhetnétek? Napsugárhoz alig jutnak, mégis igen magas D-vitamin szinteket mérnek a vérükben. A magyarázat roppant egyszerű, étrendjükben napi szinten jelen van az állati belsőség, többek között a tőkehalmáj, mely igen gazdag D-vitaminban. Egy szelet tőkehalmáj kb. 28-30.000NE D3-vitamint tartalmaz.

Mi a megoldás a D-vitamin pótlásra?

Mint mindenben, itt is a természetes útra törekedjünk. A D-vitamin pótlásának legolcsóbb és legjobb módja a napozás, ezt kövesse a megfelelő D-vitaminban gazdag táplálkozás, végső esetben pedig a táplálék-kiegészítők alkalmazása. A legújabb kutatások szerint a bőrön át alkalmazott D-vitamin krémek a természetes folyamatot utánozzák, megkímélik az emésztőrendszert, állításaik szerint a bőrön keresztül bevitt D-vitamin 100%-ban hasznosul, míg szájon át alkalmazva 5-7x több hatóanyagot kell alkalmazni.

Mennyi ideig vagyunk képesek tárolni a D-vitamin?

D-vitamint a szervezet képes nagyon hosszú ideig tárolni, tartalékolni. Még 3-4 hónappal az utolsó D-vitamin pótlástól számítva is mérhető a vérben a Kalcidiol. Hosszú felezési ideje miatt a D3-vitamin pótlása nemcsak napi, hanem heti, de akár havi adagolással is megoldható.

Lássuk mennyi a magyarországi D-vitamin ajánlás?

Perevenció céljából a hivatalos, D-vitamin hiány megelőzésére javasolt dózisok Magyarországon 2012-től:

Csecsmő 400-1000 NE napi felső határ: 1000 NE
Gyermek (1-6év) 600-1000 NE 2000 NE
Gyermekek (6 év felett) 600-1000 NE 2000 NE
Serdülők 800-1000 NE 4000 NE
Felnőttek 1500-2000 NE 4000 NE
Terhes nők 1500-2000 NE 4000 NE

és mennyi a Nemzetközi ajánlás?

2007-ben az ajánlott 25(OH)D szint 40-60 ng/ml között volt, mára ezt a szintet 50-70ng/ml-re emelték. Rák és szívbetegségek gyógyításában ennek a szintnek el kellene érnie a 70-100 ng/ml-t. Magyarországon még nem ez a javasolt érték, arra még egy picit várnunk kell, míg ezeket a referenciaértékeket viszontláthatjuk laborleleteinken. Javaslom tehát mindenkinek, hogy figyelje D-vitamin szintjét, évente legalább egyszer rutinszerűen méresse, és tartsa 70 ng/ml azaz 175 nmol/L körüli szinten.

Egy egészséges, 60-80 kg-os felnőtt ember az év minden napján nyugodtan szedhet napi 5.000 NE D3 vitamint, novembertől – májusig hetente 1-2 alkalommal szérumszintjének megfelelően egészítse ki további 3-5000 NE értékkel. Általános és jó ajánlás testsúly kilogrammonként 150 NE ezekben a hónapokban. Gyerekeknél óvatoskodva 77 NE  javasolnak testsúly kilogrammonként, de nem indokolja semmi, hogy ne kövessük a felnőtt adagolást.

Magzati korban, mivel a D-vitamin – 25(OH)D – szint az anya vitaminszintjével arányos, ezért a várandósság alatt különösen fontos ennek a szintnek a fenntartása. A vizsgálatok szerint az újszülöttek vérében a mérhető D-vitamin szérumszint az édesanya vérszintjének 50-60%-a.

Összefoglalva:

D-vitamin szükséglet elég egyedi és nehéz meghatározni. Mindenkinek más és más mennyiségre van szüksége, ezért is hangsúlyoztam az előbbiekben a D-vitaminszint mérés jelentőségét. Jó lenne, ha rendelkezésre állna egy olyan teszt, vagy szerkezet mellyel ezt folyamatosan monitorozni, mérni lehetne akár otthoni körülmények között is. Gondolok itt olyan eszközre mint a koleszterin, triglicerid, vagy vércukor szint mérő. Dr. vitaminpont oldalán már láttam ehhez hasonlót, csak megfizethetetlenül drága.

Fontos megjegyezni, hogy a D-vitamin magnézium nélkül nem hasznosul, az alacsony magnéziumszint megváltoztatja, lecsökkenti a D-vitamin aktív formájának az előállítását. Aki úgy dönt, hogy táplálék-kiegészítő formájában D3 vitamint szed, mindenképpen tartsa ezt szem előtt!

A D-vitamin túladagolható?

A mérések azt bizonyítják, hogy rövid időszakon belül szedett napi 40 000 NE D-vitamin sem képes előidézni hiperkalcémiát, azaz D-vitamin túladagolásos állapotot.

“A vérben 300 ng/ml szintet kell elérni a D-vitaminnak, hogy hiperkalcémia (kalcium ürítés és lágyrész meszesedés) lépjen fel.”

(Glade, MJ: A szájon át bevitt D-vitamin biztonságosságának 21. századi értékelése

Az alábbi ábrán azt láthatjuk, hogy D vitamin mérgezést gyakorlatilag lehetetlen napi 10.000 NE bevitel alatt előidézni.

d-vitamin-1

megjegyzés:

Néhány D-vitamin gyártó µg-ban adja meg termékein az értékeket, átszámítása így történik:

1 µg = 40 NE vagy IU   tehát   1000 NE/IU =  25 µg.

Keserű István