MENÜ
^

A K-vitamin

A K-vitamin egy zsírban oldódó vitamin, melynek két természetben előforduló változatát ismerjük. Az egyik a K1 vitamin (fillokinon), melyet a zöld leveles növények, valamint a K2 vitamint (menakinon) melyet a baktériumok szintetizálnak. Léteznek még vitamin hatású úgynevezett prekurzor vegyületeket, ezek a K3, K4, K5, de ezekkel most itt nem foglalkoznék. Érdemes megemlíteni, hogy a K-vitaminok (K1, K2, K3, K4, K5) gyógyhatásáról vagy biológiai szerepéről szóló megfogalmazásokban az összevont K vitamin kifejezést alkalmazni csak akkor lenne szabad, ha azoknak közös tulajdonságairól esik szó, hiszen ezek egymástól nagyon különböző származású, hatású, és funkciójú vegyületeket.

Sok esetben az okozza a pillanatnyi zavart a fejekben, amikor egy tanulmány összemosva ezeket a vegyületeket egyszerűen csak K vitaminként említi.

K vitamin fajtái

A K1 vitaminnak csak és kizárólag a véralvadás szabályozásában van szerepe, funkcióját tekintve koagulációs vitamin, ez az egyetlen célja. Szedése táplálék-kiegészítőként nem javasolt, hacsak nem vagy vérzékeny, ugyanis ez a vitamin segít fenntartani az egészséges véralvadást.

A K2 vitaminnak az érrendszer, a csontok, és a szövetek egészségének megőrzésében óriási a szerepe. Sokáig háttérbe szorult, ismeretlen volt, bár dr. Weston 1945-ben már említ egy Activator X nevű anyagot, melyet azonban csak 2006-ban Chris Masterjon nevesít K2-vitamin néven.

Innentől ível pályafutása, na nem Masterjon-nak, hanem a K2-vitaminnak. :-)

Ez a felfedezés új fejezetet nyithat a civilizációs, krónikus-degeneratív betegségek megelőzésében, sőt a kialakult állapotok helyreállításában. A klinikai kísérletek ígéretesek a diabétesz, a csontritkulás, az érelmeszesedés, a rák kezelésében és gyógyításában, és reméljük rövid időn belül még sok-sok hasznos felfedezéssel örvendeztetnek meg a kutatók.

Mára már az is egyértelművé vált, hogy a D-vitamin hasznosulásához K2-vitaminra van szükségünk, és, hogy ez a szuper tápanyag visszafordítja az érfalak meszesedését, megelőzi a kalcium lerakódását az érfalakban, folyamatos működése pedig a csontszerkezetben tartja a kalciumot.

Ha elfogadjuk, hogy az öregedéssel kapcsolatos számtalan kialakult betegség (szenilitás, csonttörés, ízületi gyulladás, szívbillentyű problémák, vesekövek, szürke hályog stb.) a meszesedéssel, lágyrész meszesedéssel hozható kapcsolatba, akkor láthatjuk, hogy milyen óriási területet érint(het) a K2-vitamin megfelelő szintje, vagy annak hiánya szervezetünkben.

Ahogy Faloon említi “A hatalmas mennyiségű kutatási eredmények alapján a K vitamin optimális szinten tartása alapvető komponense kell legyen minden értelmes öregedés lassító programnak.”

Ügyeljünk hát arra, hogy megfelelő mennyiségben, napi szinten pótoljuk ezt a fontos vitamint.

A K2-vitamin család

A nagycsaládos K2 tulajdonképpen egy homolog vitamincsoport, melynek ezt a generikus családnevet adták. Tagjainak száma mára elérte a 10-et (MK4 … MK13)

A betűk és számok jelentése:

  • M            Menaquinon
  • K             K-vitamint jelöli
  • 4-13        oldallánc hossza

A menakinon lehet tehát MK-4 … MK-13, szerkezetileg azonban rokon molekulák, a különbség az oldalláncok hosszában van, ami csatlakozik az anyavegyülethez.

Találkozhatunk még táplálék-kiegészítőkön az alábbi megjelöléssel: MQ7. Ez ne zavarjon meg senkit, ugyan az mint az MK-7. Az MQ rövidítést a MenaQuinon latin névből kreálták csak azért, hogy még jobban összezavarják a vásárlót. Jelentése egyébként mena = sokatomos, quinon = kinon.

Kétfajta menakinon áll rendelkezésünkre táplálék-kiegészítők terén:

  • MK-4 ami szintetikusan előállított K2,
  • MK-7 vagy MQ7 ami a természetes verziójú K2 vitamin. Az MK-7 a hosszabb oldalláncának köszönhetően sokkal stabilabb a vérben állítják egyes kutatók, és nagyságrendekkel kisebb mennyiség is elégséges belőle.

Csak érdekesség, az állatok az MK-4-et a K1 vitaminból közvetlenül szintetizálják bizonyos szöveteikben, testnedveikben. A többi K2 formulát (MK5-13) baktériumok állítják elő.

Talán ezt már mindenki tudja és nem újdonság, hogy emberekben a K2-vitamint a bélbaktériumok állítják elő megfelelő vastagbélflóra esetén. Ez azonban csak a szükségleteink 30-50%-át fedezi, a fennmaradó részt táplálékkal vagy táplálék-kiegészítőkkel szükséges bevinni. Ilyen táplálékok például a fermentált zöldségek, a húsok. (tojássárgája, csirkemáj, libamáj, kemény sajtok, főleg a Gouda)

Adagolás

  • K2 (MK-7) esetében 150-200 mcg az ajánlott mennyiség naponta
  • K2 (MK-4) esetén pedig 20-45 mg.

Nagy dózisú – több mint 8000NE – D3-Vitamin alkalmazása esetén ennek akár négy ötszörösére is szükségünk lehet írja dr. Mercola a web oldalán, de ez még nem bizonyított.

Túladagolás

"Túladagolni nem lehet, mert bizonyos fehérjék, amelyekhez kötődhet a K-vitamin, korlátozzák a hasznosulást"  írja Szendi Gábor.

William Faloon így fogalmaz a Védelem az érelmeszesedés, a csontritkulás, a rák és az öregedés ellen összefoglalójában:

“Bár a K vitamin szükséges az egészséges véralvadáshoz, túl sok K vitamin bevitele nem növeli meg az abnormális rögképződés kockázatát. Ennek magyarázata az, hogy a K vitamin a koagulációhoz (vérsejtek összetapadásához) szükséges proteint karboxilálja, de ha ez már 100%-ban megtörtént, további K vitamin nem tudja fokozni ezt. Azoknak az embereknek, akik hajlamosak a fokozott rögképződésre, mert pl. mesterséges szívbillentyűvel élnek, pitvarfibrillációban szenvednek, olyan véralvadásgátlót írnak fel, mint a warfarin. Ezek a szerek zavarják a koagulációs fehérje karboxilációját. Akik ilyen gyógyszert szednek, azoknál óvatosan kell a K vitaminnal eljárni.”

A K2-vitamin biztonságosságát mutatja, hogy Japánban azokon a vidékeken, ahol sok nattot fogyasztanak az emberek vérében a K2 vitamin többszörösét találni.


Keserű István