MENÜ
^

Totális magnéziumhiány a Földön, senki nem vizsgálja és nem is kezelik!

Gondolták volna, hogy egy ilyen viszonylag olcsó ásvány, mint a magnézium ennyire életbevágóan fontos a táplálékláncban? Ha valakinek valamilyen komolyabbnak tűnő betegsége támad, érdemes elgondolkodnia azon, hogy vajon mennyi magnézium tartalmú ételt evett, vagy szedett-e magnéziumot táplálék-kiegészítő formájában. Kutatások szerint a lakosság túlnyomó többsége jóval kevesebb magnéziumot visz be a szervezetébe, mint szükséges volna. Ez számtalan más problémát is felvet, többek között a D-vitamin legfontosabb katalizátoraként, annak hasznosulását.

Alacsony magnézium szint esetén csökken a Kalcitriol előállítása (ennek a hormonnak a hiányáról már tettem említést a D-vitamin összefoglalóban).

A magnézium rendkívül összetett szerepet játszik az emberi test működésében, hisz a nátrium, a kalcium, vagy a kálium felszívódását, hasznosulását is szabályozza. Tapasztalataim szerint nem fektetnek kellő figyelmet a magnézium-hiányból fakadó következmények vizsgálatára. Azért tartom furcsának, hogy a magnézium-hiány vizsgálatát olyan nagyvonalúan kezelik, mert közel 300 anyagcsere folyamatot támogat és szabályoz. Ezek közül csak néhányat említenék:

  • létfontosságú az idegsejtek ingerületvezetésében,
  • izomsejtek összehúzódásában,
  • vércukorszint és a vérnyomás szabályozásában
  • a fehérjeszintézisben,
  • a csontok egészségének megőrzésében,
  • a szívritmus szabályozásban,
  • az energia anyagcsere folyamatban…

Leszögezhetjük, hogy a víz, az élelem és az oxigén mellett az egyik legfontosabb anyag, amire szükségünk van. A mindennapi életünket átszövő stressz tünetei is enyhíthetők magnézium pótlással.

Ha feszültek vagyunk felgyorsul az anyagcserénk, szaporább lesz a pulzus és a légzés. Emelkedik a vérnyomásunk, adrenalin szintünk, a katekolamin termelődése révén (olyan hormon mely izgalom esetén termelődik) pedig megnövekszik a magnézium ürítés, így csökken szervezetünk magnézium háztartása. A csökkent magnézium szint miatt aztán még érzékenyebbé válunk a stressz okozta negatív hatásokkal szemben.

Magnéziumhiány

A magnéziumhiányt gyakran félrediagnosztizálják, ugyanis a magnézium 60-65%-a a csontokban, 34%-az izmokban és más sejtekben található, mindössze 1%-a kering a vérben, a szérumban pedig még ennél is kevesebb. Láthatjuk, hogy a szérumban mért normál érték nem mérvadó, így főként csak a jelentkező tünetek adhatnak jelzést magnéziumhiányról. Ezek a tünetek azonban nagyon hasonlítanak egyéb más betegségekhez, ezért sok esetben a páciensek szekunder panaszát kezelik. Ha szervezetünkben elegendő a kalcium – általában ez a helyzet -, viszont kevés a magnézium, akkor úgynevezett kalcium túlsúly lép fel, ami izomgörcsöt okoz. Ha ez a görcs nem csak a vázizomban, hanem a simaizomban (pl. ér) vagy a szívizomban is jelentkezik, akkor az alábbi tünetekkel küszködhetünk: aritmia, magas vérnyomás, anginás rohamok stb. Ez esetben a magas vérnyomást és egyéb kardiológiai tüneteket hiába kezelik gyógyszerrel, csak a magnézium hiány megszüntetése vezet tartós és végleges eredményre.

Egy, már 1986-ban publikált amerikai vizsgálat szerint a lakosság 70%-a a szükséges magnéziumnak mindössze 39%-át tudta fedezni táplálkozással. Sajnálatos módon a szerves trágyázást kiszorította a műtrágya, földjeink szerves anyag tartalma radikálisan lecsökkent, ezáltal növényeink egyre kevesebb ásványi anyagot és vitamint tartalmaznak. Egy 1995-ös amerikai tanulmány szerint a mezőgazdasági hasznosítás alatt álló területek majdnem 40%-a jelentősen kizsigerelt terület. Ez azt jelenti, hogy a növénytermesztésre felhasznált földterület majdnem felén az alapvető tápanyagok már nincsenek jelen. Egy 1992-es, valamennyi kontinenst vizsgáló tanulmányban az áll, hogy az Európai termőtalaj a termőképességének 72%-át elveszítette. Afrikában 74%-ot, Észak-Amerikában 85%, Dél-Amerikában 76%-ot mértek. Ha tehát a létfontosságú ásványi anyagok már a talajban sem fordulnak elő, akkor a növények a növekedésük során vajon honnan tudnák beszerezni őket?

A magnézium hiány legfontosabb tünetei az alábbiak:

  • Depresszió, szorongás és hiperaktív periódusok,
  • pánik rohamok, izgatottság, irritabilitás,
  • alacsony energiaszint,
  • álmatlanság,
  • légszomj,
  • fájdalmas izomrángások, görcsök, arcizom is,
  • szem akaratlan mozgása,
  • magas vérnyomás, kardiológiai tünetek,
  • Colitisre emlékeztető görcsök,
  • angina pektoris,
  • érelmeszesedés, erek gyulladása,
  • migrént okozó agyi érgörcsök, fejfájás,
  • hányinger, hányás, étvágytalanság, gyenge emésztés,
  • lágyrészek meszesedése,
  • PMS és nem megfelelő hormonegyensúly,
  • fáradtság, levertség, gyöngeség,
  • székrekedés,
  • izomfeszülés, hát és nyakfájás, izomfájdalom,
  • mellkasi szorítás,
  • húgyuti és menstruációs görcsök,
  • homályos látás,
  • afták,
  • asztmás rohamon,
  • gyakori vizelés,
  • száraz és viszkető bőr,
  • szomjúságérzet,
  • zsibbadás vagy esetleg érzéketlenség a végtagokban,
  • visszatérő gombás fertőzések (bőr, hüvely, hólyag, íny…)

A Magnézium természetes forrása

Mivel a paleolit elvek szerint táplálkozó ember elég kevés magnéziumhoz jut, – nem fogyaszt búzát, szóját, búzacsírát, hüvelyeseket melyek magnézium tartalma nagyon magas –  különösen figyeljenek oda az alábbi élelmiszerek fogyasztására. 100mg élelmiszer az alábbi mennyiségű magnéziumot tartalmaz:

  • szárított koriander levél (770 mg)
  • tökmag szárított (535 mg)
  • kakaó (499 mg)
  • lenmag (392 mg)
  • mandula vaj (303 mg),
  • brazil dió szárított (376 mg)
  • petrezselyem szárítva, fagyasztva (372 mg)
  • napraforgó (170-250 mg)
  • kesudió pörkölt (273 mg),
  • földimogyoró (163 mg)
  • rizs (157 mg)
  • dió (130-266 mg)
  • paraj (150-160 mg),
  • mák (130 mg)
  • dió (110-120mg)
  • avokádó (70 mg)
  • spenót (58 mg)
  • kagyló, tonhal, osztriga (50-55mg)
  • cékla (23 mg)

A magnézium melyik formája jó nekünk, melyiket válasszam?

A magnézium-étrendkiegészítő kiválasztásakor jó tudni, hogy különböző felszívódású magnézium sókat tartalmazó készítmények léteznek. A dobozokon feltüntetett milligramm jelölés senkit se tévesszen meg, ez ugyanis nem a tablettában lévő elemi magnézium értéket mutatja, hanem az éppen aktuális magnézium só értékét. Két dolog határozza meg mennyire hatékony egy készítmény. Az egyik, hogy mennyi benne az elemi magnézium mennyisége, a másik pedig a biológiai hasznosíthatósága.

magnézium-oxid a leginkább elterjedt forma a táplálék kiegészítőkben. Elemi magnézium tartalma igen magas, majdnem 50%, azonban nagyon alacsony a felszívódási képessége, és a biológiai hasznosíthatósága (3-4%). Ezt a változatot NEM javaslom senkinek, a placebóhoz képest egyetlen vizsgálatban sem mutatott eltérést!

A másik közkedvelt formája a magnézium-citrát, melynek hasznosulása jó, viszont nagyon sok embernél lágyabb székletet, hasmenést, diszkomfort érzést okoz. Ezt mindenképen javaslom figyelembe venni, hiszen a magnézium citromsavval alkotott vegyülete hashajtó tulajdonságokkal rendelkezik.

Az alábbi magnézium sókat tartom kiemelkedően jónak:  treonat, orotat, glycinat, taurat.

Egyre népszerűbbek a magnézium-kloridot tartalmazó olajos termékek (transzdermális magnézium klorid), melyeket nem szájon át, hanem a bőrünkre kenve kell alkalmazni. Így fejtik ki hatásukat, hasonló képen mint a D vitamin krémek. A magnézium klorid talán az egyik legjobban felszívódó formula.

Mennyi az ajánlott napi dózis?

A férfiaknak általában több magnéziumra van szüksége mint a nőknek. Számtalan vizsgálat bizonyítja, hogy a megfelelő magnézium egyensúly fenntartásához minimum 6 mg/kg/nap elemi magnéziumra van szükség, ideálisnak a 8-10 mg/kg tekintendő.

Szedhetek túl sok magnéziumot?

A magas magnézium szint (hypermagnesemia) igen ritka, mivel a vesék nagyon gyorsan reagálnak a megemelkedett szérumszintre, és ürítik a felesleget. Biztonsággal szedhetjük tehát, veseelégtelenségben, vagy neuromuszkuláris betegségekben szenvedők kérjék ki kezelőorvosuk véleményét. Ha nagyon nagy dózisban alkalmazzuk, akkor a túladagolás legelső tünete a hasmenés, a gyengeség, a fáradtság, a szívritmuszavarok, izomgyengeség, hányinger. Extrém túladagolás esetén a kóma.

A magnéziumhiányt befolyásoló kockázati faktorok:

  • vérnyomáscsökkentők,
  • májproblémák,
  • alkohol fogyasztás,
  • hasmenés,
  • vizelethajtó gyógyszerek.


Keserű István